Den hněvu. Soudný den. |
Jsme na další cestě. Den hněvu. Dies irae. Soudný den.
Tato stránka je čistě publicistická, ne náboženská, fanatická ani jinak konfliktní. Výklad: den hněvu, soudný den je začátek církevního hymnu (součást zádušní mše, rekviem)
Soudí se, že jde o nejlepší báseň, napsanou ve středověké latině (středověká latina se liší od klasické latiny). Báseň je psaná v rýmovaných verších sylabotónickým trochejským veršem o čtyřech stopách (oproti klasickému časoměrnému verši většiny latinské literatury). Báseň popisuje den posledního soudu, troubení, které svolává duše před Boží trůn, kde budou zachráněni nebo uvrženi do věčného ohně. Až do revize římskokatolického misálu v roce 1970 byla užívána jako sekvence při římskokatolickém rekviem.
Autorem je patrně italský mnich Tommaso de Celano, 13. stol.
Myšlenkovým základem písně je proroctví o posledním soudu : Dies irae, dies illa ... solvet saeculum in favilla // teste David cum Sibylla - Až ten hněvu den se schýlí, když se v popel svět rozptýlí, podle Davida a Sibylly ...
Jako významná část liturgie byla také mnohokrát zhudebněna, převážně jako součást rekviem (zádušní mše), autory nejznámějších zhudebnění jsou Giuseppe Verdi a Wolfgang Amadeus Mozart.
Dies Irae se může recitovat jako hymnus v "Modlitbě během dne" v breviáři během posledního týdne liturgického roku. V breviáři je jako připomínka lidské pomíjivosti a jako příprava na kající dobu adventní, která začíná následující týden a zahajuje tak církevní rok.
Dies Irae
Dies irae, dies illa ...Onen den, den hněvu lkavý
Solvet saeclum in favilla ...zruší čas, dým vzejde tmavý,
Dies irae, dies illa ...Onen den, den hněvu lkavý
Solvet saeclum in favilla ...zruší čas, dým vzejde tmavý,
Teste David cum Sibylla ...David, Sibylla tak praví.
Quantus tremor est futurus ...Strašné chvění, bázeň hrozná,
Quando iudex est venturus ...až se tvorstvo Soudci přizná,
Cunta stricte discussurus ...jenž hned řeší a vše pozná.
Quantus tremor est futurus ...Strašné chvění, bázeň hrozná,
Quando iudex est venturus ...až se tvorstvo Soudci přizná,
Cunta stricte discussurus ...jenž hned řeší a vše pozná.
Dies iræ, dies illa, dies tribulationis et angustiæ, dies calamitatis et miseriæ, dies tenebrarum et caliginis, dies nebulæ et turbinis, dies tubæ et clangoris super civitates munitas et super angulos excelsos.
Onen den bude dnem prchlivosti, dnem soužení a tísně, dnem ničení a zkázy, dnem tmy a temnot, dnem oblaku a mrákoty, dnem polnice a válečného ryku nad opevněnými městy, nad vyvýšenými cimbuřími.
Onen den bude dnem prchlivosti, dnem soužení a tísně, dnem ničení a zkázy, dnem tmy a temnot, dnem oblaku a mrákoty, dnem polnice a válečného ryku nad opevněnými městy, nad vyvýšenými cimbuřími.
This is a rendition of the famous 13th century Latin Catholic hymn, "Dies Irae" (or, "Day of Wrath," about the Second Coming of Christ and Judgment Day). This rendition is off the 1994 CD, "Ego sum Ressurectio," and is difficult to find.
Zdroj: zčásti informace cs.wikipedia.org/dies irae