Proč jsem se rozhodla dát svým americkým dcerám příležitost chodit do školy v ČR

Matka na lavičce
Mnoho let jsem se snažila racionalizovat si pozitiva amerického školství, které je přívětivé, emocionální, nestresující, ale dle mého názoru málo vzdělávající, protože připravuje žáky převážně k úspěchu v plošných testech. Snažila jsem se oprostit se od vlastní představy, že ve školách by děti měly nabývat vědomosti z izolovaných předmětů, protože si sama uvědomuji, že spoustu toho, co jsem se ve škole naučila, jsem v životě nikdy nepoužila.

Přesto jsem se nikdy nesmířila s tím, že mým dětem by se strukturovaného vzdělání, na jaké jsem byla zvyklá já, nedostalo. Měla jsem četné diskuse s americkými i českými pedagogy na téma účel vzdělávání a role školy. Vstřebávala jsem názory zastávající teorii, že člověku je k ničemu soustava nejrůznějších vědomostí, které se dají lehce vyhledat - a že důležité je umět se orientovat v textech a správně je analyzovat a to je to nejpodstatnější, co by škola měla děti naučit. Vstřebávala jsem názory, které naopak výuku vědomostí podporují, protože člověk vzdělaný lépe chápe nejrůznější souvislosti a nevypadá jako primitiv, když diskutuje na obecná témata.

Pronikla jsem do systému amerického vzdělávání nejen jako matka dvou školou povinných dětí, ale také jako pedagog. Několik let jsem odborně doučovala americké děti všech věkových kategorií v centru doučování a testových příprav. O mých zkušenostech a postřezích jsem začala psát články a přednášet a byla jsem připravena asistovat mým dcerám při vzdělávání, protože jsem si byla vědoma nedostatků systému, který přeceňuje výuku k testům, systému, který jednou ubíjí kreativitu, když děti nutí vybrat jedinou správnou odpověď na otázku týkající se z kontextu vytrženého textu - a jindy pro změnu selhává ve výuce matematiky, když nenabízí nutné memorování fakt (násobilka) a paradoxně podporuje tvořivost, která třeba není na místě, protože když chybí naučená násobilka, těžce se aplikuje matematická tvořivost třeba v algebře.

Měla jsem štěstí, že jsem měla české pedagogické vzdělání i zkušenost s doučováním amerických studentů a nacházela jsem zlatou střední cestu - protože jsem vnímala, co funguje lépe a co funguje špatně nebo vůbec a své dcery jsem doučovala, myslím, efektivně, na základě mých zkušeností. Učila jsem je číst fonetickou metodou, která mi připadala strukturovaná a smysluplná, přestože ve škole se angličtina foneticky neučila. Průběžně jsem děti doučovala matematiku (včetně memorování nezáživných, ale nutných nácviků aritmetických operací) a díky tomu ve škole prosperovaly velmi dobře (a nikdy nemusely využívat služeb doučovacích center).

Moje frustrace s vzdělávacím systémem narůstala každý školní rok, protože jsem zjišťovala, že už mé děti nestačím doučovat nic než matematiku. Začala jsem mít pocit, že nejsem schopna suplovat školu a učit mé děti ve volném čase vědomosti ze všech předmětů, včetně předmětů, které se v USA vůbec neučí. S domácími úkoly jsem dětem často neuměla pomoci, protože školní látka byla ve škole předkládána v jakémsi náhodném až chaotickém pořadí a mým dětem zcela evidentně a pravidelně chyběly vědomosti nutné k jejímu uchopení a pochopení. Nechtěla jsem, aby se mé děti ve škole učily do nekonečna analyzovat cvičné testové texty, jejichž hlubší souvislosti vůbec nechápou. Vadilo mi, že každý rok děti ve škole podstoupí intenzivní přípravu k testům a pak absolvují týden plošného testování ve sterilním a zcela standardizovaném prostředí a já o pár měsíců později dostanu státní zprávu o tom, jak si mé děti vedou ve škole ve srovnání s ostatními studenty státu, ale už se nedozvím, kde pochybily a co jim jde nebo nejde. Prostě efektivní zpětná vazba, která mi připadá potřebná, chybí. Vadilo mi, že co se netestuje, to se neučí a odmítala jsem s dětmi dělat domácí úkoly sestávající z cvičných testů čtení s porozuměním. Čtení je prostředkem ke vzdělání, nikoliv jen cílem vzdělání - a vzdělávací systém zredukovaný na přípravu k testům čtení mi prostě nevyhovoval.

Na americké škole mi velmi imponovalo, že mým dětem se tam líbilo a že do školy se zpravidla těšily. Nikdy nepoznaly stres ze zkoušení u tabule, ze známek a z vysvědčení, ve škole byly stále v pozitivně laděném, snad až extrémně pedocentrickém a protektivním prostředí a naučily se tam efektivním komunikačním dovednostem. Běžné americké školy možná neučí širokou škálu vědomostí a nebazírují na zkoušení znalostí, ale vychovávají emocionální a sebevědomé jedince. Prostě učí děti různé neakademické dovednosti, pro život velmi potřebné.

Letos jsem se rozhodla, že mé dcery nechám zakusit vzdělání v české státní škole. Budou hozeny do zcela jiného systému vzdělávání. Budou si zvykat na školní den rozdělený na vyučovací hodiny a přestávky, na spoustu vyučovacích předmětů, na učebnice, ze kterých budou doma muset studovat, budou se učit psát si poznámky z vyučovacích hodin i opakovat si doma učivo ze školy. Naučí se samostatnosti (do školy je neodveze školní autobus), naučí se chystat si aktovku dle rozvrhu hodin, zakusí tělocvik ve sportovním oděvu, naučí se učit se, naučí se být konfrontovány s neúspěchy a naučí se najít si své místo v systému, který bude více orientován na výuku vědomostí než na výuku k testům čtení s porozuměním nebo na analýzu emocí.

Sama si nedokážu představit, jakou výzvou pro všechny bude tento školní rok. Mé dcery jsou nadšené z představy, že vyučovací hodina je jen 45 minut a že mezi hodinami jsou přestávky (koncept přestávek ve vyučování je fascinuje asi nejvíc). Mé děti se do školy těší, protože ještě netuší, že 45 minut může být velmi dlouhá doba, když se třeba zkouší z fyziky. Mimochodem, ústní zkoušení nikdy nezažily a co je to fyzika, taky netuší, protože takový předmět ve škole neměly. Mé dcery jsou překvapené, že školní den nekončí denně ve stejnou dobu (okolo čtyř odpoledne), ale že každý den budou mít jiný rozvrh hodin a odpoledne budou mít čas na mimoškolní aktivity. Těší se na školní obědy, které se vaří ve školní kuchyni, a nejsou to jen v mikrovlnce přihřáté polotovary typu kuřecí nugety. Těší se do školy v přírodě (unikátní fenomén, v USA nepředstavitelný), na výlety do divadel i na lyžařský výcvik. A nejvíce jsou nadšené, že letos nebudou muset podstoupit nutnou intenzivní přípravu k plošným srovnávacím testům, protože v ČR se děti na základních školách každoročně státně netestují. Neznám jediného amerického žáka ani kantora, který se těší z povinných každoročních testů. Právě testová reforma, myslím si, přivedla americké státní školství na smutnou úroveň a ubila učitele, kterým vzala pedagogické nadšení. Žádný kantor nešel do své profese s představou, že bude trávit čas ve škole převážně učením dětí schopnostem uspět v testech.

Rozhodla jsem se, že zážitky, zkušenosti a postřehy mých dětí, které byly dosud vzdělávány v USA a letos budou studovat na české základní škole (5. a 7. třída), budu pravidelně sepisovat a sdílet. Myslím si, že nabídnou zajímavý vhled do srovnání dvou školských systémů očima žáků.


Jana Bradley sociální sítě facebook

RUBRIKY a MENU:

1968 ABBA Accordeon Afrika Agáta Aktuální info Alphaville Amerika Analogie Analýza Anděl Andrej Kiska Anna Kurnikova Anna Netrebko Atavismus b Bajka o mravenci a cikádě Básník zpěvák a genius doby Basshunter Blondie BonaFides Bonnie Tyler Boží Muka Brandi Carlile Brilianty Bylinky Cestování Cestování. Moře Cicero Cicero O stáří Civilizace czaktualne CZportal český folklor a tance Český rozhlas Člověk a Nemoc Debaty a názory Den boje za svobodu a demokracii Diamanty Dies irae Diktatura Diskuze Dobromysl obecná Dobrý vtip Domov Drahé kameny Drozd zpěvný Dvorak From the New World Dvořák Edith Piaf Eric Clapton Etické a humánní principy Evergreen Evropa Evropská unie Exekutor v česku Facebook Fauna Fejeton Forever Young Fotografie Gigliola Cinquetti Google Harlej Historie Hlad Hledání Hledání na internetu Homeless Horské panorama Houby Hroznové víno Humor Hypertense Christina Aquilera Imunita kojení a spánek internet Internetové smetiště internetové úložiště iROZHLAS.cz Islám Islámský stát Italie Izrael Jan Werich Jaro Kačaba Kaddafi Kamenný most Karel Kryl Kariera Káva kávovar Kelly Family KGB Killing Me Softly Klíště Kobane komentáře úvahy Komunitní sítě Koně Korsika Krakonoš Krokonoše Kuras La Marseillaise Láska Legendy taneční hudby Lékař Lékař a bylinky Lékaři a vědci Les Léto Lyžování Máj Manipulace Marie Rottrová Markéta Šichtařová Martinské Holé Megan Fox Mince Mireille Mtahieu Mobbing Monitorovací přístroje Montgomery Jižní eskadrona Moonlight Shadow Moře Moudro Moudrost věků Můj pohled na svět Mustafa Kemal Atatürk Názory Nemoci lidské News Novinky O dobrodiních O Honzovi O nejvyšším dobru a zlu O víře Ochratoxiny Osud Ovar Ovoce Peníze Petra Procházková Petrova Bouda Pirati.cz pirátství Pitná voda a jiné nápoje Placebo efekt Počasí Počítače Notebooky Podnikání Podzim Pohádka Pohádky Politika Pověz mi co jíš... Povodně Prezident Prodavač a zákazník Předjaří Přednosti stáří Příběhy Příroda Přítel rodiny Psychopatologie Psychózy Ptáci Radujme se Rady a tipy Relax Roberta Flack Rostou Rozmarýn Rumzeiss Rusko a zlo Rušičky Řecko Sametová revoluce Santorini Selský rozum Seneca Sestry Allanovy Smetana Socialismus Sociální sítě Sokrates Sonata Arctica Spánek Speed Rock Srdce ze skla Stoicismus Strach Suzi Quatro Svoboda Swing Symphony no. 9 Škola Šmejdi Švejk Tanky a Ukrajina Teen teen song's Tenis Tenkrát na východě Tenkrát na Západě Teroristé Terra incognita The Beach Boys The ultimate western Time in The West Tomáš Halík Trpajzlíci U řeky Učitel Události na internetu Události ve světě Ukrajina Urska Zolnir Slovenia Judo Úvod Úzkost Václav Havel Válka Vánoce Věda a svět Velký švýcarský salašnický pes Verše Vesele do života Videa Vitaminy Vlasta Burian Volkswagen WCstory When I Fall In Love Wimbledon Za vaši a naši svobodu Zahrady Základ poznání Základy retrosocializmu Zdraví a nemoc Ze smetiště internetu Zelené ZIMA Zimní sporty Zlato Zlato a investice Žáby Židovské Život na dlani Životospráva

Oblíbené příspěvky